XI SEMNINARI FREIRIÀ INTERNACIONAL ZAPATISTA

El passat dia 5 d'Abril, l'alumnat de 1ºTASOCT matí del IES JORDI DE SANT JORDI va presentar l'obra que setmanes enrrere venien preparant. L'obra es titulava sueños i utopías en una educación mercantilitzada. L'obra, és un conjunt d'escenes que han creat els alumnes mitjançant un procés previ de reflexió i s'han utilitzat tècniques de representació que s'han après al llarg d'aquest curs. Tots els dimecres, el grup ha treballat dues hores un tipus de teatre , anomenat teatre de l'oprimit i que proposa Boal. Aquest, es basava en la representació de situacions més cotidianes i problemes socials visibles a la nostra societat, per tal de reflexionar sobre aquestes qüestions i traure'n idees entre tots. 
A més, el dia 4 d'Abril tinguerem l'honor de comptar amb la prèsencia de Miguel Escobar, que és mestre a l'Universitat de Mèxic i amb la presència d'un dels seus alumnes (Daniel). Durant la seua estància ens han explicat com treballen ells al seu país aquestes tipus de problemàtiques socials a partir de tècniques del psicoanalisis i com han representat ells el tema "sueños y utopias en una educación mercantilizada". 
Ací us adjunte en primer lloc, el video complet de l'obra que vam realitzar els alumnes el passat dia 5 d'Abril. Esperem que us agrade. 


El dia 6 d'Abril, tinguerem l'honor de presenciar la proposta de treball de Miguel Escobar a l'Universitat de Mèxic. 

A la seua facultat, treballen mitjaçant la metodología per al resct de lo cotidià (realitzen videos a partir d'una temàtica). Els antecedents d'aquesta proposta són idees del zapatisme i de Paulo Freire(els alumnes contrueixen els seu propi pensament). Segons aquest últim, la globalització ens coharta, ens impedeix construïr el món que volem, mitjançant la paraula.
Froyd , a més, defén que qui produeix la psicosis és la societat i hi ha que revelar-se front aquesta situació de justícia. 

La metodología emprada, consisteix en què els alumnes construisquen la seua propia lectura del món. L'educació no és sols transmitir coneixements. També començaren a treballar idees oposades com l'autoritat front la llibertat o la norma front la transgresió. Les soceitats començaren a construïr-se mitjançant normes per eliminar relacions. La pregunta sobre la que Miguel vol reflexionar és:  Quines són les correctes?
En aquesta proposta ell defén la idea de: "los alumnos trabajan conmigo, no para mi). Trabajan mediante las RAPS (representaciones  cotidianas de una problemàtica social). A partir d'aquestes composicions, s'analitza la realitat i s'interpreta (psicoanalisis). Entre els problemes que han arribat a treballar, trobem: violència de gènere, atur, no respecte a la diversitat sexual, etc..

Per entendre un poc el context que ha envoltat al llarg de la seua vida a Miguel Escobar, començarem dient que quan va nàixer la violència a Mèxic era cotidiana i es realitzaven els talls de corbata. Ens trobàvem front una societat masclista, en la que els pares tenien que traure a la família endavant. 
A sa casa, el pare era qui posava les normes i condicions i el seu avi començà amb el teatre de carpa i va eixir en diverses ocasions a televisió( açò, va influïr en la seua forma d'entendre la vida de forma diferent, així que Miguel es va interessar per estudiar filosofia).
Ja a la Universitat, tingué a un mestre que li va fer llegir a Freire (psicologia propera al psicoanàlisis). 
En aquell moment el govern era filicida, ja que matava al fill, un exemple clar el trobem al 1968, quan a causa d'una manifestació, entraren tanques i mataren estudiants( no es coneix número exacte). 
La violència masclista es comença a veure com algo natural i la ola reaccionaria dels partits de dreta ha conduït cap aquest odi front l'imigrant.













Comentarios

Entradas populares de este blog